JAK NA ÚDRŽBU BRUSLÍ?

 

S příchodem teplejších dnů většina bruslařů obouvá po zimě zpět brusle a vydává se vstříc dalším kilometrům.

Myslíte ale po zimě i na servis bruslí?

Pro bezpečnou a plynulou jízdu je potřeba leccos vyměnit, vyčistit nebo dokoupit. Připravili jsme malý seznam věcí, na které byste měli při údržbě bruslí myslet. Hlavní roli v následujících odstavcích hrají kolečka a ložiska, jejichž výběr je pro mnoha jezdců asi nejtvrdším oříškem.

 

 

Proč servisovat brusle?

Důvody pro pravidelný servis bruslí jsou minimálně tři. Prvním z nich je samozřejmě bezpečnost bruslaře. Mnoho zbytečných nehod či zranění může být způsobeno právě tím, že brusle jsou ve špatném technickém stavu. Ložiska chrčí, kolečka se pořádně netočí a tím pádem se vaše rychlost a hlavně ovladatelnost bruslí zhoršuje.


Kromě bezpečnostního hlediska je zde také důležitá životnost bruslí. Většině bruslařů jistě záleží na tom, v jakém stavu jsou jejich brusle a jak dlouho jim ještě budou sloužit. Pravidelná údržba a servis bruslí prodlužují jejich životnost a dobrý stav.


Posledním, ale neméně důležitým důvodem pro servis bruslí je efektivita pohybu. Nefunkční ložiska a zaseknutá kolečka způsobí, že energie, kterou do bruslení vložíte, bude mnohem vyšší než výkon, který v konečném důsledku z bruslí dostanete. Určitě budete souhlasit s tím, že nechat se při pohybu brzdit technickými závadami je zbytečná chyba.

 

A co všechno byste měli zkontrolovat?

Jak jsme již zmiňovali, nejdůležitějšími aspekty vašeho servisu budou kolečka a ložiska, protože ty se opotřebují nejdřív. Poté se doporučujeme podívat na stav brzdového špalíku a rámu, popřípadě zkontrolovat botičku, šněrování a přezky.

 

LOŽISKA

 

Jak poznat správný čas na jejich výměnu? 

Správný čas pro promazání, připadně vyčištění  nastává v době, když se kolečko přestane otáčet tak čistě a bezhlučně, jako když byly brusle nové. Je dobré občas vyzkoušet protočit každým kolečkem a sledovat jak dlouho a hlučně se točí.

Pokud máte fitness brusle a bruslíte rekreačně nebo v případě silného znečištění doporučujeme zakoupit ložiska nová. Pokud jste ale investovali do profesionálnějších bruslí (závodní či speedové brusle), které mají kvalitnější ložiska, stačí je jenom precizně vyčistit, poté zakápnout olejem a můžete jezdit vesele dál!

 

JAK NA VÝMĚNU LOŽISEK?

 

Pro úspěšný servis či výměnu ložisek budete potřebovat klíč s imbusovým zakončením, čistič, čistý hadřík a popřípadě nová ložiska.

  1.  Odšroubujte kolečka pomocí imbus klíče.
  2.  Vyjměte ložiska včetně vymezovacích válečků (spacerů) 
  3.  Odstraňe prachové krytky ložisek.
  4.  Po rozebrání otřete ložiska suchým hadříkem od větších nečistot
  5.  Jednostranně otevřená ložiska můžeme vyčistit. Ideálně speciálním čističem, případně lze použít technický benzin. K čištění používáme ultrazvukovou čističku,  doma může postačit dobře uzavíratelná nádoba, sklenice,...
  6.  Ložiska necháme vysušit.
  7.  Ložiska promažeme 

Po promazání vrátime krytky zpět na ložiska a můžeme je včetně spacerů vložit zpět do koleček a vše zpětně složit a smontovat. 

 

Při pořizování nových ložisek berte v potaz ABEC parametr, ale i výrobce! 

U většiny ložisek najdete označení ABEC (zkratka pro Annular Bearing Engineering Committee, tj. americkou normalizační komisi posuzující ložiska) doplněné o liché číslo (1–9), například ABEC-9. Toto označení vám prozradí, s jakou přesností byla ložiska vyrobena. Čím je číslo vyšší, tím menší je odchylka ložisek od přesnosti (tj. ložiska jsou přesnější). Pozor ale na mýtus “Čím větší číslo, tím kvalitnější ložiska”. Je třeba vzít v potaz i to, jakou značku kupujete a v jaké cenové hladině se konkrétní ložiska pohybují. 

 

KOLEČKA

 

VÝMĚNA KOLEČEK

Ne každý ví, že pořadí koleček by se po jistém čase aktivního bruslení mělo v rámci konkrétní brusle měnit.

Přední a zadní kolečka jsou nejvíce namáhané, proto je potřeba je po čase přesunout na méně používané místo, tj. do středu brusle. Přední kolečko tedy měníme s třetím (třetí jde dopředu), a druhé kolečko se čtvrtým.

V případě, že při výkonu používáte jednu nohu více než druhou, je třeba zaměnit kolečka i mezi oběmi bruslemi (tj. zaměnit pořadí koleček a zároveň zaměnit kolečka na pravé brusli za ty z levé brusle a naopak).

 

Máte už kolečka sjeté a plánujete pořizovat nové? Zde jsou dva parametry, na které je dobré se při koupi zaměřit. 

Vždy ale dávejte pozor jakou velikostí koleček můžete daný model bruslí osadit!

 

1. Velikost 

Velikost koleček zjistíte jednoduše: na boční straně každého kolečka najdete dvě číslice (např. 80/80A). První číslo označuje průměr kolečka, druhé číslo je označení tvrdosti. 

In-line kolečka najdete ve velikostech od 78–110 a více milimetrů. Je důležité vybrat si kolečka dle svých schopností, protože konkrétní typ reaguje během jízdy jinak. Začátečníkům doporučujeme zaměřit se na co nejmenší velikost – kolečka totiž nejsou tak rychlá a jsou velmi snadno ovladatelná, takže vám poskytnou optimální prostor pro učení. Doporučujeme hledat mezi rozměry 78–84 mm.


Pro mírně a středně pokročilé bruslaře, kteří již mají základy za sebou a chtějí se dále zlepšovat, jsou vhodnější kolečka v rozmezí 82–90 mm.

Pro ty, jenž jsou na bruslích jako doma, umí kontrolovat svůj pohyb a regulovat rychlost, doporučujeme kolečka s průměrem 90 mm a více. Tato kolečka jsou speedová, tj. bruslař je na nich schopen vyvinout vysokou rychlost. Jsou ale hůře ovladatelná, proto by je měli zkoušet jen bruslaři, kteří mají více zkušeností.

Také platí, že menší kolečka jsou vhodná pro kvalitnější typ povrchu, zatímco větší kolečka zvládnou i povrch s nerovnostmi.

Jak už bylo zmíněno výše - v případě, že pořizujete kolečka samostně, je nutné brát v potaz konstrukci rámu - jakou velikost můžete na brusle osadit. 

 

2. Tvrdost

 

I když se to nemusí zdát jako důležité, tvrdost koleček je jedním z aspektů, na který byste měli při výběru přihlížet.


Tvrdost koleček označuje kombinace čísla a písmena A (např. 78A). Číslo před písmenem A bývá v rozmezí od 70–100, kde 70 je minimální a 100 maximální tvrdost kolečka. Jak ale vybrat správnou tvrdost a dle čeho vybírat? Zde opět platí pravidlo výběru dle vašich zkušeností a povrchu, na kterém plánujete bruslit.


Měkká kolečka totiž lépe zvládají jízdu v méně kvalitnějším terénu díky jejich schopnosti lépe absorbovat nárazy. Naopak tvrdší kolečka vyžadují kvalitní povrch a jsou určeny spíše pro rychlostní či závodní bruslení. Pro fitness či rekreační bruslení doporučujeme hledat mezi 80A–85A. Kolečka s touto tvrdostí jsou nejvhodnější variantou pro bruslaře, kteří jezdí v běžných terénech jako cyklostezky či silnice.

 

Ať už potřebujete kolečka nebo ložiska, můžete se podívat na naši nabídku in-line příslušenství   ZDE. 

 

Servis bruslí je velmi důležitou součástí in-line bruslení. Zaručuje bezpečnost, předchází zbytečným problémům a zraněním, zároveň udržuje životnost vašich bruslí.

Proto brusle doporučujeme pravidelně servisovat. 

 

Pokud si sami na servis netroufáte, zastavte se! Rádi vám pravidelný servis provedeme :)