JAK NA ÚDRŽBU BRUSLÍ?

JAK NA ÚDRŽBU BRUSLÍ?

 

S příchodem teplejších dní se většina bruslařů pouští do servisování svých bruslí. Pro bezpečnou a plynulou jízdu je potřeba leccos vyměnit, vyčistit nebo dokoupit. Připravili jsme malý seznam věcí, na které byste měli při údržbě bruslí myslet. Hlavní roli v následujících odstavcích hrají kolečka a ložiska, jejichž výběr je pro mnoha jezdců asi nejtvrdším oříškem.

 

 

Proč servisovat brusle?

Důvody pro pravidelný servis bruslí jsou minimálně tři. Prvním z nich je samozřejmě bezpečnost bruslaře. Mnoho zbytečných nehod či zranění může být způsobeno právě tím, že brusle jsou ve špatném technickém stavu. Ložiska chrčí, kolečka se pořádně netočí a tím pádem se vaše rychlost a hlavně ovládání bruslí zhoršuje.


Kromě bezpečnostního hlediska je zde také životnost bruslí. Většině bruslařů jistě záleží na tom, v jakém stavu jsou jejich brusle a jak dlouho jim ještě budou sloužit. Pravidelná údržba a servis bruslí prodlužují jejich životnost a dobrý stav.


Posledním, ale neméně důležitým důvodem pro servis bruslí je efektivita pohybu. Nefunkční ložiska a zaseknutá kolečka způsobí, že energie, kterou do bruslení vložíte, bude mnohem vyšší než výkon, který v konečném důsledku vyvinete. Určitě budete souhlasit s tím, že nechat se při pohybu brzdit technickými závadami je zbytečná chyba.

 

A co všechno byste měli zkontrolovat?

Jak jsme již zmiňovali, nejdůležitějšími aspekty vašeho servisu budou kolečka a ložiska, protože ty se opotřebují nejdřív. Pak doporučujeme podívat se na stav brzdového špalíku a rámu, popřípadě zkontrolovat botičku, šněrování a přezky.

 

VYBERTE SPRÁVNÁ LOŽISKA

 

Výběr a výměna ložisek se může na první pohled zdát jako těžký úkol. Nejde ale o nic složitého. A jak na to?

 

Vyberte správný ABEC parametr

U většiny ložisek najdete označení ABEC (zkratka pro Annular Bearing Engineering Committee, tj. americkou normalizační komisi posuzující ložiska) doplněné o liché číslo (1–9), například ABEC-9. Toto označení vám prozradí, s jakou přesností byla ložiska vyrobena. Čím je číslo vyšší, tím menší je odchylka ložisek od přesnosti (tj. ložiska jsou přesnější). Pozor ale na mýtus “Čím větší číslo, tím kvalitnější ložiska”. Je třeba vzít v potaz i to, jakou značku kupujete a v jaké cenové hladině se konkrétní ložiska pohybují. 

 

Rozměry ložisek

Ložiska přichází nejčastěji ve dvou velikostech. Jedná se o Standard (s číslem 608), kterými je osazená drtivá většina bruslí a Micro (s číslem 688), jenž jsou, jak název napovídá, menší, lehčí a s nižším třením. Micro ložiska jsou vhodné zejména pro velikosti koleček o průměru do 100mm, zatímco Standard jsou vhodná i pro kolečka o velikosti 110mm a více. Důvodem jsou jiné poměry sil a tlaků na ložiska.

 

 

JAK NA VÝMĚNU LOŽISEK?

 

Pro úspěšný servis či výměnu ložisek budete potřebovat speciální klíč s imbusovým zakončením (na obrázku v dolní části) a čistý hadřík, popřípadě nová ložiska. Odšroubujte kolečko pomocí speciálního klíče. Ten samý klíč vám poslouží i na odstranění ložiska ze středu kolečka. Vyberte první část ložiska a spacer (vymezovací váleček), následně vyberte ložisko z druhé strany kolečka.


Po rozebrání ložiska otřete suchým hadříkem ložisko od veškerých nečistot. Pokud máte fitness brusle a bruslíte rekreačně nebo v případě silného znečištění doporučujeme zakoupit ložiska nová. Pokud jste ale investovali do profesionálnějších bruslí (závodní či speedové brusle), které mají kvalitnější ložiska, stačí je jenom precizně vyčistit zmíněným způsobem.

 

 

Pokud si nebudete výběrem ložisek nebo jejich výměnou jistí, ozvěte se a ptejte se. Na Bruslárně vám rádi poradíme ať už osobně na prodejně, přes e-mail, nebo na naší Facebookové stránce.

 

VYBERTE SPRÁVNÁ KOLEČKA

 

Velikost 

 

Velikost koleček zjistíte jednoduše: na boční straně každého kolečka najdete dvě číslice (např. 80/80A). První číslo označuje průměr kolečka, druhé číslo je označení tvrdosti. Vy se zaměřte hlavně na první číslo: je totiž moc důležité vybrat si kolečka dle toho, jaké máte v bruslení zkušenosti.

In-line kolečka najdete ve velikostech od 78–110 a více milimetrů. Je moc důležité vybrat si kolečka dle svých schopností, protože konkrétní typ reaguje během jízdy jinak. Začátečníkům doporučujeme zaměřit se na co nejmenší velikost – kolečka totiž nejsou tak rychlá a jsou velmi snadno ovladatelná, takže vám poskytnou optimální prostor pro učení. Doporučujeme hledat mezi rozměry 78–80 mm.


Pro mírně a středně pokročilé bruslaře, kteří již mají základy za sebou a chtějí se dále zlepšovat, jsou vhodnější kolečka v rozmezí 82–90 mm.

Pro ty, jenž jsou na bruslích jako doma, umí kontrolovat svůj pohyb a regulovat rychlost, doporučujeme kolečka s průměrem 90 mm a více. Tyto kolečka jsou speedová, tj. bruslař je schopen na nich vyvinout vysokou rychlost. Jsou ale hůře ovladatelná, proto by je měli zkoušet jen bruslaři, kteří mají více zkušeností.

Také platí, že menší kolečka jsou vhodná pro kvalitnější typ povrchu, zatímco větší kolečka zvládnou i povrch s nerovnostmi.

 

Tvrdost

 

I když se to nemusí zdát jako důležité, tvrdost koleček je jedním z aspektů, na který byste měli při výběru přihlížet.


Tvrdost koleček označuje kombinace čísla a písmena A (např. 78A). Číslo před písmenem A bývá v rozmezí od 70–100, kde 70 je minimální a 100 maximální tvrdost kolečka. Jak ale vybrat správnou tvrdost a dle čeho vybírat? Zde opět platí pravidlo výběru dle vašich zkušeností a povrchu, na kterém plánujete bruslit.


Měkká kolečka totiž lépe zvládají jízdu v méně kvalitnějším terénu díky jejich schopnosti lépe absorbovat nárazy. Naopak tvrdší kolečka vyžadují kvalitní povrch a jsou určeny spíše pro rychlostní či závodní bruslení. Pro fitness či rekreační bruslení doporučujeme hledat mezi 80A–85A. Kolečka s touto tvrdostí jsou nejvhodnější variantou pro bruslaře, kteří jezdí v běžných terénech jako cyklostezky či silnice.

 

 

JAK VYMĚNIT KOLEČKA?

 

Koupili jste nová kolečka nebo se chystáte servisovat ty staré? Poradíme vám, jak na to.

 

Ne každý ví, že pořadí koleček by se po jistém čase aktivního bruslení mělo v rámci konkrétní brusle měnit. V případě, že při výkonu používáte jednu nohu více než druhou, je třeba zaměnit kolečka i mezi oběma bruslemi (tj. zaměnit poradí koleček a zároveň zaměnit kolečka na pravé brusli za ty z levé brusle a naopak).

 

Přední a zadní kolečka jsou nejvíce namáhané, proto je potřeba je po čase přesunout na méně používané místo, tj. do středu brusle. Přední kolečko teda měníme s třetím (třetí jde dopředu), a druhé kolečko se čtvrtým.

 

Servis bruslí je důležitou součástí in-line bruslení. Zaručuje bezpečnost, předchází zbytečným problémům a zraněním a zároveň udržuje životnost vašich bruslí. Výběr a výměna ložisek a koleček není těžká, ne každému se ale do tohoto projektu chce pouštět. Pokud si na takový servis netroufáte, klidně se stavte na Bruslárně.

 

S výběrem a výměnou vhodných součástek vám rádi pomůžeme.