Důležité upozornění: Duben-říjen prodejna otevřena pouze úterý 14-18h. Pro nákup využijte e-shop. Vrácení vypůjčeného zboží prosíme každé úterý 14-18h

HISTORIE KOLEČKOVÝCH BRUSLÍ

HISTORIE KOLEČKOVÝCH BRUSLÍ

Každý si dnes naplno užívá zábavy, kterou mu přinášejí kolečkové brusle, ale kladl si někdy takový člověk otázku, kde a kdy se nápad na brusle s kolečky zrodil? Pátral jsem a zkoumal a vyzkoumal jsem jméno John Joseph Merlin. Tento belgický hodinář a vynálezce přinesl světu několikero důležitých vynálezů, mezi nimi právě i zmiňované kolečkové brusle. Mimojiné se zasloužil o vylepšení v oblasti hudebních nástrojů a vybudoval svoje vlastní muzeum, kde dával na obdiv své nové vynálezy. A k propagaci svého muzea často používal kolečkových bruslí, které objevil v roce 1760. Pro představu je to doba teploměrů mistra Fahrenheita, bleskosvodů Benjamina Franklina nebo třeba očkování Edwarda Jennera. Existují záznamy o dřívějším vynálezu bruslí, avšak jméno tehdejšího vynálezce nám není známé, proto se vynález přisuzuje tomuto muži. Přemýšlíte-li nad tím, jak asi vypadaly první brusle, představte si obyčejný železný plát s ručně vyřezávanými dřevěnými kolečky.

 

První patentované brusle měly 3 kolečka v řadě, odtud název in-line brusle (in line = v řadě), kolečka byla zhotovena z kovu, dřeva či slonoviny a byla velmi těžko ovladatelná na tvrdém povrchu. Později přidali vynálezci z Londýna, Vídně a Paříže další kolečkové brusle různých konstrukcí s odlišnými formacemi koleček, avšak hlavní koncept zůstal zachován. V roce 1840 se rozhodl majitel hostince The Corse Halle Tavern v Berlíně pro zajímavý pokus a sice, že vybaví své číšníky bruslemi. Londýn roku 1857 se stal důležitým pro otevření prvních ploch vyhrazených pro inline brusle. V zápětí došlo i na výměnu koleček v podobě vulkanizované gumy.

 

Roku 1884 můžeme poděkovat za patent kuličkového ložiska, který způsobil naprostý převrat ve výrobě in-line bruslí. Monopol ve výrobě bruslí měla tehdy americká společnost Richardson Ball Bearing and Skate Company, která zásobovala většinu inline závodníků. Konstrukce bruslí vyráběných touto společností zaujímala dvouřadé posazení 4 koleček, které zůstalo populární až do posledních chvil 20. století. Poté přišel čas pro bratry Olsonovy z Minessoty, kteří zdokonalili původní koncept bruslí a dodali jim lepší stabilitu a manévrovatelnost díky kvalitním materiálům. Později založili věhlasnou firmu Rollerblade, která přetrvala dodnes a v dnešní době je jedním z největších prodejců in-line bruslí a přislušenství.

 

21. století už přináší pohodlné a rychlé in-line brusle, se kterými máme sami zkušenosti a buďme rádi, že žijeme v době, v jaké žijeme, jinak by náš koníček byl mnohem obtížněji provozován. Těm, kterým se náš článek líbil, děkujeme za pozornost a do budoucna se vynasnažíme psát co nejvíce a co nejlépe.